|
O czy szumią drzewa na wietrze?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3111 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
TEMAT KRĘGU: Las jesienią TEMAT DNIA: O czym szumią drzewa na wietrze ?
- Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela: "Baśń o pniu głuchym jak pień" - ocena postępowania drzewa. Redagowanie opisu porównawczego brzozy i dębu na podstawie zgromadzonego słownictwa. Ćwiczenia dramowe: Żywy obraz lasu.
- Uzupełnianie planszy: Warstwy lasu sylwetami wykonanych z papieru zwierząt.- collage, praca zbiorowa.
- Skąd się bierze papier? - Etapy powstawania zeszytu. Rozpoznawanie rodzajów papieru.
- Rozwiązywanie i układanie zadań z treścią.
ZADANIA:
- Wzbogacanie słownika.
- Wdrażanie do konstruowania opisu porównawczego.
- Doskonalenie umiejętności wyrażania myśli i sądów w wielozdaniowej wypowiedzi.
- Utrwalenie wiadomości o warstwowej budowie lasów.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych.
- Mnożenie i dzielenie w zakresie 30.
- Odkrywanie własnych możliwości twórczych oraz przezwyciężanie barier poznawczo - emocjonalnych i motywacyjnych utrudniających aktywność twórczą.
- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
- Kształtowanie emocjonalnej więzi z przyrodą oraz podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego.
METODA: heurystyczna, praca z tekstem, działalność praktyczna. FORMY: Zespołowa, indywidualna. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Karta Pracy: O czym szumią drzewa na wietrze?, tekst: "Baśń o pniu głuchym jak pień" (M. Lorek "Słońce na stole" cz. II s. 8-9), podręcznik i ćwiczenia: "Środowisko dalekie i bliskie", wycinki z gazet przedstawiające zwierzęta leśne. CZAS TRWANIA: 180 min.
PRZEBIEG:
- Praca z tekstem: "Baśń o pniu głuchym jak pień." (M. Lorek "Słońce na stole" cz. II s. 8-9)
- Słuchanie czytanego przez nauczyciela opowiadania.
- Swobodne wypowiedzi dzieci nt. wydarzenia opisanego w opowiadaniu.
- Odpowiedź na pytania:
- Czy baśń opowiada o rzeczywistych zdarzeniach czy zmyślonych?
- Jakie postacie są bohaterami baśni?
- Co lubiły robić drzewa?
- Jakie wydarzenie sprawiło, że drzewa przestały wędrować?
- Jak rozumiesz takie słowa:
Czasem jedna sprzeczka lub jedno zdarzenie prowadzi do całego ciągu kłótni i nieporozumień. Upór i nieumiejętność szybkiego rozwiązywania sporów, niesnasek może być opłakana w skutkach. Trzeba umieć przeprosić i przyznać się do błędu.
- Co oznacza określenie "głuchy jak pień"?
- Jak rozumiesz słowa:
Ach, jakże było wtedy przyjemnie. Można było mówić. Można było słuchać.
- Co jest ważniejsze: mówienie, czy słuchanie?
- Jaką karę poniosły drzewa?
- Porównanie wyglądu brzozy i dębu.
- Wyróżnienie spośród gatunków występujących w baśni brzozy i dębu.
- Wypowiedzi nt ich wyglądu na podstawie ilustracji ("Środowiska dalekie i bliskie - ćwiczenia" ćw.2 s. 6, 3 s. 7).
- Przyporządkowanie odpowiednich wypowiedzi do danego gatunku drzewa (brzoza, dąb) (Karta Pracy ćw. 1)
- Ćwiczenie dramowe: pokaż jak wygląda dąb (chłopcy) i brzoza (dziewczynki)
- Gromadzenie słownictwa potrzebnego do opisu porównawczego dębu i brzozy.
- Zbiorowe ustne redagowanie opisu porównawczego wg planu:
- Miejsce występowania
- Wielkość i kształt
- Kora
- Liście
- Ogólne wrażenie estetyczne.
Przykład : Dąb i brzoza rosną najczęściej w lasach. Wyglądem różnią się znacznie od siebie. Dąb jest drzewem ogromnym, ma rozłożystą koronę z grubymi konarami, a brzoza jest smukła, strzelista o wiotkich i cienkich gałęziach. Potężny pień dębu pokrywa szorstka, spękana kora, natomiast kora brzozy jest gładka, lśniąca i biała. Liście dębu są duże, postrzępione, skórzaste, brzozy natomiast delikatne, drobne i błyszczące. Dąb zachwyca nas swą potęgą, wielkością, a brzoza delikatnością i niepowtarzalnym czarem.
- Praca domowa: Ułożyć dialog między sosną, a wierzbą lub innymi wybranymi przez siebie drzewami.
- Warstwowa budowa lasu
- Przypomnienie jakie jeszcze inne rośliny występują w lesie oprócz drzew i jak ogólnie można je nazwać (drzewa, krzewy, runo leśne)
- Rozwiązanie krzyżówki - Rośliny leśne (Karta Pracy ćw. 4)
- Uzupełnianie tabelki: Rośliny leśne w poszczególnych warstwach lasu (Karta Pracy ćw. 2)
- Rozpoznawanie zwierząt leśnych:
- Podpisywanie obrazków i odczytanie hasła: Zwierzęta leśne (Karta Pracy ćw. 3)
- Oglądanie ilustracji w podręczniku do środowiska (s.25-31) oraz wycinków z gazet przedstawiających zwierzęta leśne.
- Uzupełnianie tabelki: Zwierzęta leśne w poszczególnych warstwach lasu (Karta Pracy ćw. 2)
- Ćwiczenie dramowe: Ożywienie warstw lasu. (Chłopcy tworzą z własnych ciał warstwy roślinne lasu, a dziewczęta zwierzęce - zamiana ról.)
- Rozwiązywanie zadania z treścią: Na polanie rosły 4 dęby. Na każdym dębie siedziało 5 sójek. Ile sójek siedziało na drzewach?
- Układanie treści zadań do działań: 6? 3= , 25:5= .
- Uzupełnianie planszy: Warstwy lasu sylwetkami zwierząt narysowanych przez uczniów lub wyciętych z gazet - collage, praca zbiorowa.
- Wypowiedzi nt: Co nam daje las? ze szczególnym uwzględnieniem etapów powstawania papieru.
- Etapy powstawania zeszytu szkolnego "Środowiska dalekie i bliskie - ćwiczenia" ćw. 2 s. 18 (praca domowa - dodatkowa)
- Rozpoznawanie rodzajów papieru
- Podsumowanie wiadomości zdobytych w ciągu dnia, przypomnienie treści pracy domowej.
Barbara Jazłowiecka kształcenie zintegrowane Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Radom |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|